• BIST 100

    11189,50%1,65
  • DOLAR

    42,56% 0,08
  • EURO

    49,48% -0,08
  • GRAM ALTIN

    5738,64% -0,12
  • Ç. ALTIN

    9297,33% 0,17

SINAV SİSTEMİ MASAYA YATIRILDI

..

Yurt Haber 29.06.2025 12:28:00 0
SINAV SİSTEMİ MASAYA YATIRILDI

Sınav Sistemi Masaya Yatırıldı: Eğitimde Kimlik Arayışı

Eğitim sistemindeki ölçme ve değerlendirme sorunları, sınav merkezli anlayışın eleştirisi ve yeni vizyon arayışları, “Yeni Bir Ölçme ve Değerlendirme Vizyonu Çalıştayı” ile masaya yatırıldı. Çalıştayın sonuç raporu, düzenlenen basın toplantısıyla kamuoyuna açıklandı.

İnsan ve Medeniyet Hareketi Genel Merkezi’nde, Mevlevihane salonunda gerçekleştirilen basın toplantısında, Maarif Platformu, Enderun Özgün Eğitimciler Derneği ve Bursa İnsan Vakfı tarafından düzenlenen çalıştayın ayrıntılı sonuçları kamuoyuyla paylaşıldı. 17-18 Mayıs 2025’te Bursa’da düzenlenen çalıştay, Türkiye’nin eğitim geleceğini şekillendirecek bir vizyonun temelini atma iddiası taşıyor.

Eğitim Sisteminin Röntgeni Çekildi

Çalıştay; üniversitelerden akademisyenler, il ve ilçe milli eğitim yetkilileri, öğretmenler, yöneticiler, iş insanları ve eğitim gönüllülerinden oluşan yaklaşık 100 katılımcıyla gerçekleştirildi. Katılımcılar, iki gün süren oturumlarda merkezi sınavların eğitime etkilerini, müfredatın yetersizliklerini ve kimlik inşası eksenindeki sorunları masaya yatırdı.

Katılımcıların ortak kanaati, mevcut eğitim sisteminin bilgi obezitesine yol açtığı, öğrencileri yarışa ve ezbere odakladığı ve insani, kültürel, manevi yönlerin ihmal edildiği yönünde oldu. “Testkolik” bireyler yerine yeteneklerini tanıyan, karakteri gelişmiş, aidiyet hissi güçlü nesiller yetiştirmek gerektiği vurgulandı.

“Sınav Mengenesinden Kurtulmalıyız”

Raporda, özellikle LGS ve YKS gibi merkezi sınavların gençlerin gelişimini ketlediği, sınav odaklı sistemin eğitimi ticari bir metaya dönüştürdüğü ifade edildi. Katılımcılar, bu anlayıştan kurtulmanın yolunun “kimlik inşası merkezli” bir eğitim vizyonu benimsemek olduğunu belirtti.

Maarif Modeli (Yeni Müfredat) üzerine yapılan değerlendirmelerde, bu adımın olumlu bir başlangıç olduğu ancak daha derin ve cesur adımlarla desteklenmesi gerektiği vurgulandı. “Toprakla bağı koparılmış eğitim ağacı, meyve değil gölge bile veremez” ifadesi, çalıştayın genel yaklaşımını özetler nitelikteydi.

Üç Başlıkta Reform Önerileri

Çalıştayda üç temel başlıkta somut reform önerileri gündeme getirildi:

1. Eğitimin Kimliği ve İçeriği: Müfredatın yerli değerlerle ve evrensel bilgilerle harmanlanması gerektiği, kökü mazide, gözü atide bir anlayışla yeniden kurgulanması önerildi.

2. Sınav Sistemi ve Mesleki Yönelim: Merkezi sınavların ağırlığının azaltılması, öğrencilerin portfolyo, proje, mesleki yeterlilik gibi çok boyutlu yöntemlerle değerlendirilmesi önerildi. Mesleki eğitimin güçlendirilmesi ve tercih edilen bir yola dönüştürülmesi çağrısında bulunuldu.

3. Yetenek Temelli Eğitim: Tek tipçi eğitim anlayışı yerine her öğrencinin potansiyelini keşfetmeye yönelik modellerin uygulanması gerektiği vurgulandı. Öğretmenlere, özellikle de ilkokul öğretmenlerine “karakter mimarı” rolüyle daha fazla sorumluluk verilmesi gerektiği belirtildi.

“Diploması Olan İşsizler Ordusu” Uyarısı

Çalıştay raporunda, üniversite kontenjanlarının ölçüsüz artırılmasının yükseköğretimi “kalabalıklar mektebi”ne dönüştürdüğü; lise mezunlarının meslek edinmeden üniversiteye yönlendirildiği, üniversitelerin ise “bekleme salonu” işlevi gördüğü belirtildi.

“Zorunlu lise, zoraki üniversiteye; zoraki üniversite ise niteliksiz işsizliğe” dönen bu döngünün kırılması gerektiği vurgulandı.

Çağrı: Eğitimde Kimlik Temelli Yeni Bir Bahar

Raporda çözümün; öğrencinin zihnini, kalbini ve ruhunu aynı anda inşa eden bir “kimlik mimarisi”ni esas alan anlayışta olduğu ifade edildi. “İthal akıl, yerli köle” düzenine son verilmesi ve eğitim kurumlarının kendi topraklarının değerlerini merkeze alan yapılar haline dönüştürülmesi gerektiği çağrısı yapıldı.

Çalıştay, eğitimin sadece teknik değil, aynı zamanda felsefi ve kültürel bir mesele olduğunu bir kez daha ortaya koydu. Katılımcılar, eğitimde yeni bir bahar için tüm paydaşlara “vizyon sahibi olma ve ortak akılda buluşma” çağrısında bulundu.

emoji Raporun tamamı için:
emoji www.maarifplatformu.com/yeni-bir-olcme-degerlendirme-vizyonu-sonuc-raporu

Basın duyurusu için:
emoji www.maarifplatformu.com/turkiyenin-egitim-gelecegi-masaya-yatirildi

Çalıştay Bilim ve Düzenleme Kurulu Adına:

Prof. Dr. İsmail Sağlam (TOSADER Başkanı, BUÜ)

Bayram Yılmaz (Eğitimci-Yazar, Enderun Özgün Eğitimciler Derneği)

Prof. Dr. Osman Çakmak (Maarif Platformu Başkanı, İRÜ)

Dr. Öğr. Üyesi Ali İhsan Akçay (BUÜ, Bursa İnsan Vakfı)

İstanbul – 26 Haziran 2025
HABER / Ercan KUTLU

PROF. DR. CAN EYİGÖR’DEN KIRGIZİSTAN’DA SAĞLIK DİPLOMASİSİ TEMASLARI

TÜBİTAK 2204 Programlarına yönelik çevrim içi bilgilendirme toplantıları tamamlandı.

AKSAÇLILAR GENEL BAŞKANI AHMET BEREKET’TEN SERT ÇIKIŞ:

PROF.DR. BÖYÜKATA, ÜNİVERSİTELİ GENÇLERLE HASBİHAL ETTİ.

MANİSA VAKFI, ENGELLİLERİ UNUTMADI.

BEREKET'TEN BARZANİ TEPKİSİ

GÖNÜLLER GAZZE İÇİN YANARKEN, BURSA’DA ANLAMLI BİR ŞEB-İ ARÛS

KESTANEPAZARI^NDA HAFIZLIK İCAZET MERASİMİ YAPILDI.

GENÇ GİRİŞİMCİ ADAYLARI İÇİN TEMEL İLETİŞİM BECERİLERİ EĞİTİMİ BAŞLADI.

TIR ŞOFÖRLERİNDEN VİZESİZ SEYAHAT TALEBİ

İZMİR'DE DADAŞ RÜZGARI ESTİ.

BALIKESİR YRP DE BİR İSTİFA DAHA

VEEE ZARİFOĞLU'DA İSTİFA ETTİ

YENİDEN REFAH PARTİSİNDE YAPRAK DÖKÜMÜ SÜRÜYOR.

BÖYÜKATADAN SARIKAYA'DA SÖYLEŞİ

AHMET MİNGUZZİ’NİN ADI NEVŞEHİR’DE YAŞATILIYOR

"KÖYDE OKUMA ETKİNLİKLERİ" KARAYAKUPTAYDI.

ZEYBEK'TEN "OKUMA VE YAZMANIN ÖNEMİ" ZERİNE SÖYLEŞİ

TRABZON'DA "TEVHİD BAĞLAMINDA LOGOTERAPİ"YE BÜYÜK İLGİ

BÖYÜKATA ÇEVRİMİÇİ SEMİNERLERE DEVAM EDİYOR

BEREKET’TEN PAPA ZİYARETİNE “SİYASİ MESAJ” VURGUSU

ÜNİDES PROJESİ ARALIK AYINDA GERÇEKLEŞTİRİLECEK.

ERTEKİN "DEVLETTEN HER ZAMAN ALINMAZ, VERİLİR DE"

Gazi Üniversitesinde Mangala Heyecanı: 7. Geleneksel Turnuva Büyük İlgi Gördü

ELAZIĞLILARDAN "KIRSAL EĞİTİMDE İŞBİRLİĞİ" VURGUSU

BEREKET "ALKIŞLAR MURAT ESKİCİ'YE"

BOZOK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİNDE TÜBİTAK DESTEKLERİ SEMİNERİ

KÖYLÜ İSYANDA "AHMET AKIN VERDİĞİN SÖZÜ TUT"

BEREKET’TEN UYGUR TÜRKLERİNİN İADE KARARINA SERT TEPKİ

"ULUSLARARASI ÖĞRETMENLER KONFERANSI"NIN ALTINCISI DÜZENLENDİ.

Yükleniyor

AGORA EVLERİNDE İHALE VAR

MERKEZ BANKASINDAN 'ŞOK KARAR'

2022 YILI İŞSİZLİK RAKAMLARI AÇIKLANDI.

KESKİNOĞLU SATIŞTA..

OTOMOBİLLERDE YENİ DÖNEM..

EMLAK DANIŞMANI GÜRMAN:  YABANCIYA GAYRİMENKULDE YENİ DÜZENLEME. 

DEV ALTIN REZERVİ

GÖZLER FED BAŞKANINDA

YURTDIŞINDAN TALEP ARTTI.

BİTCOİN HAFTA SONU 21 DOLAR SEVİYESİNDEYDİ

MHP OSMANGAZİ İLÇE BAŞKANLIĞINDAN AİLE BİLİNCİNE YÖNELİK HAMLE

"PARLAK BİR GELECEK İÇİN"

AKSAÇLILAR’DAN İSRAİL’E SERT TEPKİ…

İNCE 'ADAYLIKTAN ÇEKİLMEM'

İNCE 'ADAYLIĞIMI PAZARLIK KONUSU YAPMAM'

DR. İMBAT MUĞLU AK PARTİ'DEN İZMİR MİLLETVEKİLİ ADAY ADAYI OLDU

AK PARTİDEN, YENİDEN REFAH PARTİSİ ATAĞI

İNCE 'İDDİALARI' YALANLADI

TAŞKAYA, İSTİFA ETTİ 'MUHTAR BİLE OLAMAYACAK KİŞİLERLE AYNI HAVAYI SOLUMAM'

BALIKESİR MHP'DEN GÖVDE GÖSTERİSİ

PROF. DR. CAN EYİGÖR’DEN KIRGIZİSTAN’DA SAĞLIK DİPLOMASİSİ TEMASLARI

CERN İŞBİRLİĞİNDE YENİ BİR ADIM

TRAFİK İŞARETLERİ VE KAZALARA ETKİSİ

Ravza ZEYBEK'TEN İMZA GÜNÜ

MEB '5 MİLYON ÖĞRENCİYE' ÜCRETSİZ YEMEK VERECEK

Çocuğa en büyük karne hediyesi, çabasının övülmesidir

Sessiz evlilikte sorunlar konuşulmuyor, gerginlikler artıyor!

Olumsuz duyguları yönetmek mümkün mü? 

SEVDİKLERİNİZLE KALİTELİ ZAMAN GEÇİRME ÖNERİLERİ

DÜNYA ÖĞRETMENLER GÜNÜ

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.GALATASARAY A.Ş. 15 11 1 3 21 36
2.TRABZONSPOR A.Ş. 15 10 1 4 14 34
3.FENERBAHÇE A.Ş. 15 9 0 6 18 33
4.GÖZTEPE A.Ş. 15 7 3 5 9 26
5.BEŞİKTAŞ A.Ş. 15 7 4 4 7 25
6.SAMSUNSPOR A.Ş. 15 6 2 7 6 25
7.GAZİANTEP FUTBOL KULÜBÜ A.Ş. 15 6 4 5 -1 23
8.KOCAELİSPOR 15 5 6 4 -3 19
9.RAMS BAŞAKŞEHİR FUTBOL KULÜBÜ 15 4 6 5 3 17
10.CORENDON ALANYASPOR 15 3 4 8 -1 17
11.TÜMOSAN KONYASPOR 15 4 7 4 -4 16
12.ÇAYKUR RİZESPOR A.Ş. 15 3 6 6 -6 15
13.HESAP.COM ANTALYASPOR 15 4 8 3 -11 15
14.GENÇLERBİRLİĞİ 15 4 9 2 -4 14
15.KASIMPAŞA A.Ş. 15 3 7 5 -7 14
16.İKAS EYÜPSPOR 15 3 8 4 -8 13
17.ZECORNER KAYSERİSPOR 15 2 6 7 -17 13
18.MISIRLI.COM.TR FATİH KARAGÜMRÜK 15 2 11 2 -16 8

YAZARLAR