SAHUR YAPMANIN FAZİLETİ
Hadis-i Şerifte Buyuruldu ki Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyurdular ki: “Sahur yemeği yiyin, zira sahurda bereket var. Kaynak : Buhari, Savm 20, Müslim, Sıyam 45, (1095), Tirmizi, Savm 17, (708), Nesai, Savm 18, (4, 141) Açıklama : 1- Resûlullah (Aleyhissalâtu Vesselâm) burada sahura kalkmayı emretmektedir. Âlimler, başka rivayetleri de gözönüne alarak bu emrin vâcib ifade etmediğini, nedb ifade ettiğini söylerler. Hatta, İbnu Hacer’in kaydına göre İbnu’l-Münzir “sahurun mendub oluşunda ulemânın icmâını” nakletmiştir. Sahura kalkmak veya sahur yemeği yemek, oruç tutacak kimsenin, orucun başlama (imsak) vakti olan fecirden önce bir şeyler yemesidir. Bundan murad çok şeyler yemek değildir. Resûlullah: Bir yudum su ile de olsa sahur yapın” buyurmuştur. İbnu Hacer: “Az miktardaki yiyecek ve içecekle de sahur yapılmış olur” der. Ahmed İbnu Hanbel’in Ebu Saîdi’l-Hudrî (radıyallahu anh)’den kaydettiği bir hadiste Aleyhissalâtu Vesselâm: “Sahur berekettir, sakın onu bırakmayın. Bir yudumluk su ile de olsa sahur yapın. Zira Allah ve melekleri, sahur yapanlara rahmet okurlar” buyurmuştur. 2- İbnu Hacer, hadiste, sahur için vaadedilen bereketten muradın ecr ve sevap olduğunu söyler. Sahurun vereceği güçle orucun daha canlı, daha şevkli tutulacağını belirtir. Bazı âlimler bereketten maksadın sahur’un sebep olduğu seher vakti uyanması ve duası olduğunu söylemiştir. Bazı âlimler sahura kalkmakla çok cihetten bereket hâsıl olacağını söyler: • Sünnete uymak. • Ehl-i Kitab’a muhâlefet. • İbadet etmeye sahur yemeği ile güç kazanmak. • Şevk ve canlılıkta artış. • Açlığın sebep olacağı ahlâkî düşüklüğün atılması. • O sırada isteyeceklere, sadaka verme imkânına kavuşmak. • Dua ve ibadetlerin kabul edilme vakti olan seher vaktinde dua ve zikre sebebiyet. • Uykudan önce ihmal edenlere oruca niyet etme imkanı... Vs Başka bir hadiste; Bizim orucumuzla Ehl’i Kitab’ın orucunu ayıran fark sahur yemeğidir, demiştir. {Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai} Bir diğer rivayet ise şöyledir; Nübüvvet -peygamberlik- amellerinden biri de iftarın acele yapılması, sahurun da geciktirilmesidir. {Muvatta – Kâsru’s salat} Açıklama : Hadiste ehl-i kitapdan yahudi ve hıristiyanlarla müslümanların oruçları arasındaki farkın sahur yemeği olduğu söylenmektedir. Hadisin açıklanması sadedinde Şârih Türbüştî der ki: “Mâna şudur: Sahur yemeği, bizim orucumuzla ehl-i kitab’ın orucu arasında ayırdedici farktır. Çünkü Allah Teâlâ hazretleri İslam’ın başında bize de haram iken sonradan helal kılmış ve sabatı vakti girinceye kadar mübah saymıştır. Halbuki bunu onlara, uyuduktan sonra veya mutlak olarak haram kılmış idi. Şu halde bizim onlara muhalefetimiz, bu nimete karşı şükür yerine geçer.” Hattâbî, hadiste sahura teşvikten başka, İslam dininin kolaylık olup, onda zorluğun bulunmadığına dair delil olduğunu belirtir Sahur yapmanın hikmeti; Oruç tutma konusunda güçlenmek ve oruç tutarken sahur yapmayan yahudi ve hristiyanlara muhalefet etmektir. {Muğni’l Muhtâc – Hatib Eş-Şirbîni, Kütübü Sitte} EK BİLGİ; Kişi bir yudum su içmeklede olsa sahûr yapmış olur ve niyet yerine geçer. Her iki mezhepte de hüküm budur. {Muğni’l Muhtâc, İbn-i Âbidin} Ya rabbi Sahur yemeğinin bereketini hanemize iftar vaktinin rahmetini yaşantımıza bütün ramazani şerifin güzelliklerini ömrümüze yaysın Ameli Salihler ile donatsin Amin Muhammed Osman saka